Wykreślenie podatników VAT z rejestru
Zespół MAC
Kolejne kluczowe zmiany podatkowe dotyczą możliwości wykreślania podatników VAT z rejestru.
Obecnie może ono nastąpić m.in. w przypadku:
- zawieszenia działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 miesięcy,
- nieskładania deklaracji lub składania deklaracji „zerowych” przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały,
- stwierdzenia wystawiania tzw. „pustych” faktur lub faktur korygujących (chyba że faktura taka była wynikiem pomyłki lub jej wystawienie nastąpiło bez wiedzy podatnika),
- uczestnictwa w procederze wyłudzeń VAT.
Z informacji prasowych wynika, że w styczniu 2017 roku z rejestru zostało wykreślonych prawie 6000 podmiotów. Duża część wykreśleń dotyczy sytuacji, gdzie jako powód podano brak możliwości skontaktowania się z podatnikiem. Budzi to sporo kontrowersji, gdyż widzimy, że np. próba kontaktu ze strony urzędu oznacza czasem próbę połączenia/kilku połączeń z tzw. numeru zastrzeżonego, gdzie podatnik może nie mieć możliwości odebrania takiego telefonu a następnie otrzymuje pismo o braku możliwości kontaktu i wezwanie do złożenia wyjaśnień.