Deklaracje w formie elektronicznej, podpisane bezpiecznym podpisem, to nowy obowiązek dla firm - zmiany od 1 stycznia 2015 roku dotyczą deklaracji składanych za 2014 rok
Odpowiedzi udzieliła: Renata Guza
Początek roku to czas sporządzania deklaracji rocznych, w tym PIT-4R i PIT-11. Tym razem nie pozostawiono wyboru firmom sporządzającym PIT-y dla więcej niż 5 podatników. Firmy zostały zobowiązane wysłać deklaracje elektronicznie. Ale aby je wysłać, najpierw należy je podpisać. I tu należy podkreślić, że należy je podpisać elektronicznie.
Od 2015 roku jest obowiązek składania do urzędów skarbowych deklaracji za 2014 rok: PIT-4R, PIT-8AR, IFT-3/IFT-3R, PIT-11, PIT-40, PIT-8C, IFT-1/IFT-1R, w formie elektronicznej.
Ważne! Przed wysyłką deklaracji, jest konieczność podpisania ich przy pomocy tzw. bezpiecznego podpisu elektronicznego, który zastąpi stosowany dotychczas podpis odręczny.
Bezpieczny podpis elektroniczny można kupić w jednej z pięciu firm wpisanych do rejestru Ministerstwa Gospodarki, które świadczą usługi certyfikacyjne w zakresie podpisu elektronicznego:
- Krajowa Izba Rozliczeniowa (Szafir)
- Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (Sigillum)
- Unizeto Technologies (CERTUM)
- Enigma S.O.I.(PEM-HEART)
- EuroCert
Przekazanie druków w formie papierowej jest dopuszczalne jedynie przez firmy rozliczające nie więcej niż 5 podatników (m.in. osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę, umów cywilnoprawnych, umów o zarządzanie). Pozostałe firmy są zobowiązane do przekazywania deklaracji w formie elektronicznej.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że elektroniczna wysyłka deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych, spowoduje wyeliminowanie kosztów wysyłki w formie papierowej (koszt znaczków, kopert, papieru, adresowania kopert i potwierdzeń nadania oraz koszt czasu pracy pracownika, który zanosił przesyłki na pocztę).
Ważne! Termin złożenia w formie elektronicznej PIT-4R, PIT-8AR i IFT-3/IFT-3R to 2 luty 2015 roku, a PIT-11, PIT-8C, PIT-40 i IFT-1/IFT-1R, to 2 marzec 2015 roku.
Sugerujemy jak najszybszy zakup bezpiecznego podpisu, ponieważ przynajmniej kilka dni trwają formalności związane z jego zakupem. Dodatkowo należy mieć na uwadze, że po raz pierwszy deklaracje będą masowo składane w formie elektronicznej, wiec dobrze byłoby wyprzedzić skomasowaną wysyłkę, w ostatnich dniach terminu złożenia deklaracji.
Więcej informacji na temat nowych zasad podpisywania deklaracji znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów:
http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp;jsessionid=B9AA06165F4B2976C2BF69BADB8D74A4
http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/e-deklaracje/dla-platnikow
podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zmian.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1971).