Tematy podatkowe związane z samochodami osobowymi
Wyższe limity amortyzacji podatkowej samochodów osobowych (CIT, PIT)
Znowelizowane przepisy podwyższają z dotychczasowej kwoty 20 000 euro do 150 000 zł limit amortyzacji podatkowej samochodów osobowych. W przypadku samochodów elektrycznych limit wyniesie 225 000 zł. |
Przykład: Spółka X nabyła w styczniu 2019 r. samochód osobowy za cenę 200 000 zł +VAT (246 000 zł brutto). Samochód będzie wykorzystywany zarówno w celach związanych z działalnością gospodarczą spółki X, jak w celach prywatnych użytkowników pojazdu, w związku z tym VAT będzie podlegał odliczeniu tylko w 50%. Okres amortyzacji wynosi 60 miesięcy.
Wartość początkowa samochodu 223 000 zł (200 000 zł + 50% × 46 000 zł)
Limit amortyzacji podatkowej 150 000 zł
Amortyzacja ogółem (miesięcznie) 3 717 zł (223 000 ÷ 60)
Amortyzacja podatkowa (miesięcznie) 2 500 zł (150 000 ÷ 60)
Amortyzacja NKUP (miesięcznie) 1 217 zł (73 000 ÷ 60)
Zgodnie z komunikatem MF, przedsiębiorcy korzystający z samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do dnia 31 grudnia 2018 r. będą mogli korzystać począwszy od 2019 roku z nowych progów zarówno w odniesieniu do tych pojazdów, jak i samochodów nowo nabytych.
Limity 150 000 zł i 225 00
0 zł nie mają zastosowania do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej samochodu osobowego, który został oddany przez podatnika do odpłatnego użytkowania na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, pod warunkiem, że oddanie w odpłatne użytkowanie na podstawie takiej umowy stanowi przedmiot działalności podatnika.
Należy jednak pamiętać, że limit w wysokości 225 000 zł będzie obowiązywać od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o możliwości jego stosowania. Do tego czasu w odniesieniu do samochodów elektrycznych będzie obowiązywać limit 150 000 zł.
Wskazane powyżej limity będą miały również zastosowanie do pojazdów wykorzystywanych jedynie w celach związanych z działalnością gospodarczą.
Wprowadzenie limitów kosztów podatkowych dla umów leasingu (najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze) samochodów osobowych (CIT, PIT)
Znowelizowane przepisy wprowadzają dla umów leasingu (najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze) zawartych po dniu 31 grudnia 2018 roku limit kosztów podatkowych. W przypadku samochodów, których wartość początkowa przekracza 150 000 zł, kosztem podatkowym będzie tylko część raty leasingowej ustalona na podstawie proporcji kwoty 150 000 zł i wartości początkowej samochodu. Przepisy te maja zastosowanie również w odniesieniu do umów zmienionych lub odnowionych po 31 grudnia 2018 roku. Zwracamy uwagę, że nowe regulacje mają zastosowanie również do umów krótkoterminowych, np. wypożyczenia samochodu na kilka dni. |
Przykład: Spółka X zawarła w styczniu 2019 r. umowę leasingu samochodu osobowego. Wartość samochodu na moment zawarcia umowy leasingu wynosi 200 000 zł +VAT (246 000 zł brutto). Samochód będzie wykorzystywany zarówno w celach związanych z działalnością gospodarczą spółki X, jak w celach prywatnych użytkowników pojazdu, w związku z tym VAT będzie podlegał odliczeniu tylko w 50%. Miesięczna rata leasingowa wynosi 5 000 zł + VAT.
Wartość początkowa samochodu 223 000 zł (200 000 zł + 50% × 46 000 zł)
Limit podatkowy 50 000 zł
Proporcja podatkowa 67,26% (150 000 ÷ 223 000)
Rata leasingowa 5 000 zł + VAT (6 150 zł brutto)
VAT podlegający odliczeniu 575 zł (½ × 1 150)
Koszt podatkowy 3 750 zł (67,26% × [5 000 + ½ × 1 150 ])
Koszt NKUP 1 825 zł
Opisane powyżej ograniczenie stosuje się do tej części opłaty leasingowej, która stanowi spłatę wartości samochodu osobowego. W zaprezentowanym przykładzie założono dla uproszczenia, że raty leasingowe w całości stanowią spłatę wartości samochodu. Tym samym, prezentowany przykład nie uwzględnia limitowania kosztów finansowania dłużnego (odsetki); przepisy w tym zakresie pozostają aktualnie bez zmian.
Zwracamy również uwagę, iż w przypadku zawarcia umowy najmu samochodu osobowego na krótszy okres, tj. mniej niż 6 miesięcy – ograniczenie wartości kosztów obowiązuje w ramach proporcji, w jakiej pozostaje kwota 150 000 zł do wartości pojazdu - w tym przypadku przyjmuje się wartość pojazdu przyjętą dla celów ubezpieczenia.
Wprowadzenie limitów kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie samochodu osobowego (CIT, PIT)
Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w świetle nowych przepisów będą kosztami podatkowymi jedynie w proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.
Przykład: Spółka X nabyła w styczniu 2019 r. samochód osobowy (środek trwały). Dla celów została ubezpieczenia AC została przyjęta w umowie ubezpieczenia wartość samochodu w wysokości 240 000 zł. Składka ubezpieczenia AC wyniesie 5 000 zł.
Ustalenie proporcji 62,5% (150 000 ÷ 240 000)
Koszt podatkowy 3 125 zł (5 000 × 62,5%)
Koszt NKUP 1 875 zł
Wskazane powyżej limity będą miały również zastosowanie do pojazdów wykorzystywanych jedynie w celach związanych z działalnością gospodarczą.
Wprowadzenie limitu kosztów użytkowania samochodów osobowych (CIT, PIT)
Znowelizowane przepisy wprowadzają ograniczenie kosztów podatkowych używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. W takim przypadku kosztem podatkowym będzie jedynie 75% poniesionych kosztów. |
Przykład: Spółka X poniosła w 2019 roku koszty eksploatacji samochodu osobowego w łącznej kwocie 20 000 zł + VAT. Samochód jest wykorzystywany zarówno w celach związanych z działalnością gospodarczą spółki X, jak w celach prywatnych użytkowników pojazdu, w związku z tym VAT będzie podlegał odliczeniu tylko w 50%.
Poniesione koszty 20 000 + VAT (24 600 zł brutto)
VAT podlegający odliczeniu 2 300 zł (½ × 4 600)
Koszt podatkowy 16 725 zł (75% × [20 000 + ½ × 4 600 ])
Koszt NKUP 5 575 zł
W przypadku kosztów związanych z używaniem leasingowanego samochodu osobowego (używanego również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika) limitem 75% będą objęte inne koszty niż rata leasingowa (opłata stanowiąca spłatę wartości samochodu), np. opłaty dotyczące serwisu lub zużycia paliwa. Dotyczy to także umów leasingu zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 roku.
Co ważne, w przypadku gdy opłata (w tym czynsz z tytułu umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze) została skalkulowana w sposób obejmujący koszty eksploatacji samochodu osobowego, limit 75% stosuje się do tej części opłaty, która obejmuje koszty eksploatacji samochodu osobowego.
Limit 75% nie będzie miał zastosowania do pojazdów wykorzystywanych jedynie w celach związanych z działalnością gospodarczą, jeśli prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdów zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Koszty uzyskania przychodu z tytułu użytkowania samochodu prywatnego (PIT, CIT)
Znowelizowane przepisy ustawy o PIT stanowią, że poniesione wydatki z tytułu kosztów używania, stanowiącego własność podatnika prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (przedsiębiorcy), samochodu osobowego niebędącego składnikiem majątku (niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych) oraz składek na ubezpieczenie takiego samochodu stanowią w 20% koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że samochód ten jest wykorzystywany również do celów związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika.
W praktyce zmiana przepisów likwiduje zatem wymóg prowadzenia tzw. kilometrówki przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
Co ważne, zgodnie z przepisami ustawy o CIT, wydatki z tytułu używania przez pracowników ich prywatnych samochodów na potrzeby podatnika (pracodawcy) będą ujmowane w kosztach uzyskania przychodów podatnika na dotychczasowych zasadach. Oznacza to, że osoby udostępniające samochód prywatny firmie (np. spółce z o.o.) nadal będą zobowiązane do prowadzenia tzw. kilometrówki.