E-Urząd Skarbowy – konto organizacji
E-Urząd Skarbowy, inicjatywa Ministerstwa Finansów, która ma na celu dostarczenie obywatelom i przedsiębiorcom efektywnych narzędzi online, umożliwiających kompleksowe załatwienie spraw związanych głównie z VAT, PIT i CIT. Te środki ułatwią spełnianie obowiązków podatkowych, włączając w to elektroniczną możliwość dokonywania płatności podatkowych.
Projekt obejmuje poszerzenie oferty e-usług Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), szczególnie w obszarze VAT, PIT i CIT, wykorzystując zasoby informacyjne Ministerstwa Finansów oraz różne kanały komunikacji. Planuje się również podniesienie poziomu wsparcia informatycznego dla obsługi klientów KAS.
E-Urząd Skarbowy będzie stanowić platformę informacyjno-transakcyjną, umożliwiającą uwierzytelnionym podatnikom - zarówno osobom fizycznym, jak i prawnym - dostęp do informacji podatkowych dotyczących ich samych, a także spraw innych podatników, do których uzyskali stosowne upoważnienie.
E-Urząd Skarbowy ma na celu poprawę jakości komunikacji pomiędzy KAS a jej klientami oraz skrócenie czasu wypełniania obowiązków podatkowych, między innymi poprzez elektroniczne płatności online. Wszystkie e-usługi i funkcjonalności dla podatnika, płatnika, pełnomocnika, komornika sądowego i notariusza będą dostępne w spójnym i przyjaznym serwisie, analogicznym do usługi Twój e-PIT.
Serwis e-Urzędu Skarbowego będzie zapewniał pełną transakcyjność (end2end), w tym możliwość dokonywania elektronicznych płatności online dla wszystkich oferowanych e-usług, funkcjonalności, deklaracji i tytułów.
Funkcjonalność konta organizacji (osoby prawne etc.) jest stosunkowo nowa w portalu Ministerstwa Finansów, do niedawna dostępy ograniczone były do kont osób fizycznych. Biorąc pod uwagę cyfryzację komunikacji z organami podatkowymi, funkcjonalność jest bardzo użyteczna - w tym również pod kątem czysto technicznym jak choćby zamknięcia roku w ujęciu podatkowym - tj. śledzenia kwot odnotowanych jako zapłacone.
Różnica między rodzajami dostępu polega na tym, że użytkownik z dostępem rozszerzonym może nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom.
Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym to konto przypisane konkretnej jednostce organizacyjnej, bez względu na jej formę prawną, np.:
- spółce kapitałowej lub osobowej,
- stowarzyszeniu,
- fundacji,
- spółdzielni,
- grupie kapitałowej,
- innej jednostce organizacyjnej.
Warunkiem możliwości utworzenia konta jest posiadanie przez taką organizację numeru NIP.
Dostęp do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym przyznany zostanie osobie, która posiada numer PESEL – np. pracownikowi biura rachunkowego MAC Auditor, na podstawie wniosku (kliknij, aby pobrać wniosek) złożonego przez organizację do urzędu skarbowego lub za pomocą usługi na koncie organizacji w e-US dostępnej dla użytkownika z dostępem rozszerzonym.
Wniosek w formie elektronicznej może być złożony za pomocą serwisu e-Urząd Skarbowy, platformy e-PUAP, zaś w formie papierowej osobiście w urzędzie skarbowym bądź drogą pocztową.
Są dwa rodzaje dostępu do konta organizacji:
- konto z dostępem podstawowym, które umożliwia realizację wszystkich czynności w e-US
- konto z dostępem rozszerzonym, które w stosunku do konta z dostępem podstawowym umożliwia również nadawanie i odbieranie innym użytkownikom dostępów do konta za pośrednictwem e-US.
Najpopularniejsze czynności, które mogą być realizowana za pośrednictwem konta organizacji to:
- Składanie pism, wniosków i zawiadomien
- Przeglądanie danych rejestracyjnych oraz dokumentów
- Decyzja odnośnie dostarczenia pism na konto w e-Urzędzie
- Odbieranie pism doręczanych przez organy KAS